Selasa, 19 Juni 2012

Kekasih Yang Tak Dianggap

As Salam semua


Manusia itu banyak jenisnya. Baik lelaki, baik perempuan. Ada pelbagai golongan. Setiap hari kita akan bertemu dengan macam-macam jenis manusia complete dengan seribu satu perangai. Kadang-kadang ada yang perangainya kita selesa walaupun baru berkawan, ada jugak yang mula-mula macam tak suka atau annoying gila, tapi bila lama-lama kenal rasa ok je dia ni rupanya, tak pun ada jugak yang mula-mula kita rasa kita sekepala tapi lama-lama baru tahu perangainya macam mana. 

Itulah rencamnya manusia... 

Namun, wujud jugak dikalangan kita sejenis umat manusia yang digelar manusia pemberi harapan.  Well, i'm not sure golongan ini banyak dari jantina yang mana. Mungkin nisbahnya sama kot?  Sama ada korang pernah jumpa atau tidak, itu bergantung pada pengalaman. Aku? Pernah lah jugak sekali dua. Tapi dah lama dulu lah. Yang latest ni adalah kisah a friend of mine. Seorang kawan perempuan yang bertemu dengan lelaki pemberi harapan. Kesian dia, dikecewakan setelah ikhlas menanti lama. 

Kau tahulah kan, hati perempuan ni sangat fragile. Lebih nipis dari kulit bawang. Kiranya kalau tak de ilmu di dada, jangan sesekali kau berani usik. Hati perempuan penuh dengan rasa. Walaupun kadang-kadang lelaki tak zahirkan, tapi nikmat naluri dan gerak hati yang Allah pinjamkan memberi satu keistimewaan buat kaum Hawa. Sekilas insan yang disayangi berubah laku dan sifat, cepat-cepat perempuan dapat meneka.
Wahai lelaki, kenapa perlu memberi harapan dan layanan yang tersangat-sangat baik buat seorang wanita. Layanan seolah-olah kau memberi satu ruang buat dirinya dalam hati kau. Tapi pada hakikatnya kau menganggap dia bukanlah sesiapa. Kalau dia bukan sesiapa atau sama tarafnya dengan kawan perempuan yang lain, kenapa layanan, perhatian, kasih sayang dan segala-galanya berbeza. Atau adakah memang semua kawan perempuan kau layan begitu? Atau adakah si perempuan yang syok sendiri dan mudah jatuh cinta. Ingat, hati seorang perempuan penuh dengan rasa...segala body language yang kau pamerkan memberi makna  pada dirinya. 

Dan buat kawan perempuan aku, mungkin ini boleh menenangkan jiwa kau, 

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah, 
supaya kita boleh jadi penilai yang baik 

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah,
supaya kita mendapat kasih sayang yang terbaik khas untuk diri kita

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah,
supaya kita tahu Allah itu Maha Pemurah & Penyayang kerana
 Dia mengingatkan kita bahawa sidia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita di kehidupan akan datang

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah, 
supaya kita jadi manusia yang hebat jiwanya

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah, 
supaya kita faham cinta yang terbaik hanya ada bersama Allah



Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah 
supaya kita sedar bahawa Allah telah merancang yang terbaik buat diri kita
iaitu BUKAN BERSAMA DIA. 





p/s: bertabahlah hati....


0 komentar:

Posting Komentar


Top