Selasa, 28 Juni 2011

Tips Untuk Anda Jadi Top : 3 Cara Mudah Hindarkan Penyakit RSI

Salam semua

Kegiatan harian biasa bagi seorang blogger adalah sudah pasti menghadap laptop sehari suntuk. Begitu juga aku. Tadi, semasa aku berblogwalking, aku ada terbaca satu artikel yang menarik di BLOG TARMIZI SHUKRI yang menceritakan sejenis penyakit yang ditakuti para blogger, photographer dan mereka yang addict dengan laptop. Korang semua WAJIB terjah blog hebat dia. Lebih-lebih lagi bagi tuan-tuan empunya DSLR. Siap ada contest yang menarik lagi ni. *Alamak, terpromote jap. Takpe...takpe...

Credit to TARMIZI SHUKRI
Jadi, kalau Tarmizi Shukri dah bagitau asal usul penyakit RSI tu, aku nak share dengan korang TIPS UNTUK MENJAUHKAN DIRI DARI PENYAKIT RSI.... Harap-harap kita semua terhindar. 

1. TAIP DENGAN POSISI PERGELANGAN TANGAN YANG NEUTRAL

Cara menaip yang betul adalah dengan menggunakan kedua-dua belah tangan. Jangan membengkokkan tangan ke arah jari manis, mahupun ke arah ibu jari. Malahan kita juga dilarang untuk menaip dengan cara meletakkan bawah tapak tangan di atas pelapik keyboard atau laptop. 






2. ATUR LETAK MOUSE DAN KEYBOARD

Kita sepatutnya meletakkan mouse pada level yang sama tinggi dengan keyboard. Jangan sesekali letakkan mouse terlalu jauh dari keyboard atau lebih rendah daripada keyboard. Perkara ini boleh menyebabkan tekanan yang banyak pada bahu dan siku korang.  Malahan kita juga digalakkan untuk menggunakan Palm Rest atau Gel Wrist Pad yang berfungsi untuk mengurangkan tekanan pada pergelangan tangan. Jika korang mahir menggunakan keyboard shortcut, itu lagi bagus. Contohnya untuk paste, korang hanya tekan Ctrl + V. Korang boleh guna khidmat Abang Google untuk tau shortcut tu. Bukan sekadar menjimatkan masa, malahan korang akan mengurangkan tekanan pada pergelangan tangan.

Murah je kan benda ni. Seploh ringgit dah dapat!

3. BEREHAT SEBENTAR BERSAMA KIT-KAT
Para doktor lagi senang nak ubat penyakit ni. Dorang just suruh kita ni semua yang addict dengan computer untuk kerap kali mengambil rehat. Kita sewajarnya mengambil rehat selama 5 minit selepas duduk menghadap laptop selama 30 minit. Maknanya, 5 minit setiap setengah jam. Masa korang rehat tu, korang digalakkan buat aksi ringan-ringan  dan meregangkan otot serta sendi di badan. Sambil tu, boleh gossip-gossip sikit. Hehehehe....*jangan tiru aksi itu. Aku takde boss takpe...


Jadi, sekarang ni check balik posisi pergelangan tangan korang. Cara duduk korang dan ingat, kesihatan kita semua lagi penting daripada kerja mahupun aktiviti online tu. Janganlah terlalu addict atau mengejar masa untuk habiskan kerja, tapi kesihatan kita terganggu. Amalkan gaya hidup bloggers yang sihat!!! 

0 komentar:

Posting Komentar


Top